Friday, July 4, 2008

Kesan Rumah Hijau & Pemanasan Global


Bumi telah mula panas kira - kira 17 0 Celcius sepanjang 100 tahun. Tapi, kenapa dan bagaimana perkara berkenaan boleh berlaku? Sehingga kini, para saintis tidak pasti sebabnya. Bumi boleh menjadi panas dengan sendirinya tetapi ramai saintis iklim di seluruh dunia mendakwa bahawa gaya hidup manusia mendorong Bumi untuk menjadi lebih cepat panas. Antaranya ialah :
  • Kesan Rumah Hijau
  • Perubahan Cuaca
  • Permanasan Global
Kesan Rumah Hijau
Saintis amat pasti mengenai kesan rumah hijau. Mereka tahu bahawa gas rumah hijau menyebabkan Bumi lebih panas dengan memerangkapkan tenaga dalam atmosfera.

Perubahan Cuaca
Cuaca adalah purata jangka panjang iklim di sesuatu kawasan yang dikumpulkan. Perubahan cuaca mewakili perubahan corak iklim dalam satu tempoh yang panjang. Ia boleh bertambah sejuk atau panas. Jumlah taburan hujan atau salji boleh meningkat atau berkurangan.

Pemanasan Global
Pemanasan global merujuk kepada peningkatan purata dalam suhu Bumi di mana ia menyebabkan perubahan dalam cuaca. Bumi yang lebih panas boleh membawa perubahan dalam corak taburan hujan, peningkatan paras laut dan kesan yang besar kepada tanaman, hidupan liar dan juga manusia.

Apabila saintis bercerita mengenai isu perubahan, mereka mengambil berat mengenai pemanasan global yang disebabkan oleh aktiviti manusia.

Salah satu daripadanya adalah semasa bermulanya Revolusi Industri sekitar 200 tahun lalu dan manusia mula mengubah iklim dan alam sekitar menerusi amalan pertanian dan industri yang membawa kepada kesan rumah hijau.

Kesan rumah hijau merupakan peningkatan dalam suhu yang dialami oleh Bumi kerana beberapa gas dalam atmosfera seperti wap air, karbon dioksida, nitrus oksida dan metana memerangkap tenaga dari matahari.

Tanpa gas - gas berkenaan, haba boleh 'lepas' ke angkasa dan purata suhu Bumi akan menjadi lebih sejuk kira - kira 15 0 C (60 0 F). Pernahkan anda melihat rumah hijau? Kebanyakan rumah hijau kelihatan sama seperti rumah kaca yang kecil. Rumah hijau biasanya digunakan untuk menanam pokok terutamanya semasa musim sejuk.

Rumah hijau berfungsi dengan memerangkap haba daripada matahari. Panel kaca rumah hijau membenarkan cahaya masuk tetapi tidak membenarkannya melepaskan diri. Ini menyebabkan rumah hijau menjadi lebih panas seperti dalam kereta yang diletakkan di bawah cahaya matahari dan membekalkan tumbuhan dengan haba yang mencukupi untuk hidup semasa musim dingin.

Cahaya matahari memasuki atmosfera Bumi menerusi lapisan gas rumah hijau. Apabila ia sampai ke permukaan Bumi, tanah, air dan biosfera menyerap tenaga cahaya matahari. Apabila diserap, tenaga ini kemudian dihantar semula ke atmosfera. Sebahagian tenaga masuk semula ke angkasa tetapi yang lain masih terperangkap dalam atmosfera oleh gas rumah hijau dan memanaskan Bumi.

Tetapi, jika kesan rumah hijau menjadi semakin bertambah, ia akan menyebabkan Bumi semakin panas daripada biasa. Walaupun sedikit sahaja peningkatan suhu, boleh menyebabkan masalah kepada manusia, tumbuhan dan haiwan. Pemanasan global juga mungkin boleh menyebabkan paras air laut semakin meningkat. Mengapa? Cuaca yang semakin panas menyebabkan glasier mencair. Glasier merupakan ketulan ais besar yang bergerak secara perlahan - lahan.

Sesetengah glasier mencair menambah lebih banyak isipadu air kepada lautan. Suhu yang panas juga akan menyebabkan air berkembang. Apabila air berkembang, ia akan mengambil ruang dan meningkatkan paras air laut.

Aras air laut mungkin meningkat beberapa inci sehingga satu meter menjelang abad akan datang. Ia akan memberi kesan ke atas sistem semulajadi dan struktur buatan manusia sepanjang pantai. Banjir di sepanjang pantai akan menyebabkan air masin mengalir ke kawasan di mana air masin merbahaya, mengancam tumbuhan dan haiwan di kawasan berkenaan.

Misalnya peningkatan kandungan garam di Teluk Delaware dan Chesapeake telah menyebabkan populasi tiram menurun di sana. Banjir dan hakisan pantai akan memberi kesan yang buruk kepada banggunan di pinggir laut serta mendedahkannya kepada gelombang ribut. Pengguna boleh menerima sahaja apa yang berlaku atau membina halangan atau kubu bagi menghadapi kenaikan paras air laut, ia pasti melibatkan kos berbilion dolar Amerika Syarikat (AS). Kejadian banjir di pinggir laut juga boleh mengurangkan kualiti air minuman di kawasan berkenaan.

No comments: